Welkom
Kleuteruniversiteit Magazine is een inspirerend en onafhankelijk magazine, voor (aankomende) professionals in basisonderwijs en kinderopvang die werken met kinderen van 3 t/m 7 jaar.
Op deze site kun je handig artikelen opzoeken, zo kun je ze waar je ook bent en wanneer je maar wilt opnieuw lezen of inzetten in je groep.
Muziekhoek
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieHoera, ik mag naar school!
Maaike van Goozen
Vanaf het moment dat kinderen vier jaar worden mogen ze in Nederland naar school. Waarschijnlijk zijn jullie bij de keuze voor een basisschool op bezoek geweest bij verschillende scholen. Je krijgt dan de kans je vragen te stellen en de sfeer te proeven. Als je de keuze gemaakt hebt, is het wachten op de allereerste...
Dus zo ziet een computer er van binnen uit!
Suzanne Maas
Enthousiast rent een kind op me af. “Juf, ik heb de digitale camera eruit gehaald”. Vol trots laat hij me een piepklein onderdeel zien. Inderdaad, tussen zijn vingers blinkt het glas van een minuscuul lensje. Knap gevonden van deze techneut in spé.
Wat wordt mijn werk?
Jeroen Schipper
In deze muziekhoek leren we het speciale kinderboekenweeklied van Kleuteruniversiteit. Een vrolijke en krachtige meezinger!
Zand erover!
Monique van Essen
Je kunt ermee bouwen, er iets in begraven, er modder van maken of ermee druppelen: zand kan alle vormen aannemen. Heeft de zandtafel hierdoor zo’n grote aantrekkingskracht op kinderen? Het biedt eindeloze mogelijkheden voor spelend leren en is daardoor onmisbaar in elke kleuterklas.
Meer mooie boeken!
Merel de Vink
In de kleutergroepen zijn doorgaans veel boeken te vinden. Veruit de meeste onderbouwleerkrachten houden van boeken en meer dan eens wordt me toegefluisterd dat ze thuis ‘nog veel meer’ boeken hebben. Ik begrijp dat helemaal: boeken heb je tenslotte nooit genoeg. Maar hoe presenteer je al die mooie boeken op een goe...
Read it!
Marlijn van Kempen
Engels met kleuters is ontzettend leuk en ook nog eens heel nuttig. Prentenboeken kun je prima inzetten om kinderen kennis te laten maken met allerlei basiswoorden zoals kleuren, vormen, cijfers, dieren. Prentenboeken die kinderen in het Nederlands al kennen zijn handig, maar er zijn ook veel bruikbare Engelse prent...
Allesweter
Voorleesverhaal
Lili Blom. Illustraties: Margot Senden
Iedere ochtend, als de meeste mensen nog slapen, sluipt de moeder van Aliya zachtjes door de voordeur naar buiten. Ze wandelt door de straten, door het park, het bos, langs de weilanden en weer terug. Ze doet dat elke dag, of het nu regent of droog is en ze is vaak meer dan een uur onderweg. En als de moeder van Ali...
Even lekker fröbelen
De kindergarten van friedrich fröbel
Marlijn van Kempen
frö·be·len (fröbelde, heeft gefröbeld) ‘vrijblijvend knutselen’. Zo staat het in de Van Dale. Je kunt het woord ook gebruiken met een denigrerende toon. ‘Een beetje fröbelen in de onderbouw…’ Dat is heel onterecht. Want zonder Friedrich Fröbel, naar wie het woord verwijst, zag ons huidige kleuteronderwijs er waarsch...
Priegelen, punniken en peuteren
Tips voor verbetering van de fijne motoriek bij kleuters
Pleun Kokken
De laatste jaren krijgen steeds meer kleuters moeite met fijnmotorische handelingen. Hoogstwaarschijnlijk komt dit door de toenemende digitalisering. Echter, stimulering van de fijne motoriek blijft ook in de digitale wereld waarin wij leven onmisbaar. In je hersenen gebeurt namelijk van alles wanneer je priegelt, p...
Alfabet de letterdief
Rosan van Gessel en Sharaya van Wilsem
De projecten van Kleuteruniversiteit zijn bedoeld om je te enthousiasmeren en te inspireren. Iedere leerkracht geeft er een eigen draai aan en gebruikt de inhoud naar eigen inzicht. Als kinderen er thuis over praten of naar school komen met ideeën, dan weet je dat je raak hebt geschoten! In dit artikel komen leerkra...
mTiny coding kit
Een robot met emoties
Meester Sander
Als ik mTiny uit de doos haal, hebben de kinderen alleen nog maar aandacht voor deze robot. Het heeft sprekende ogen en kan emoties tonen. Zet de robot een masker op en het is een opeens een kat die je met grote ogen aankijkt. Het ziet er leuk uit, maar heeft het ook daadwerkelijk een meerwaarde voor het leren progr...
Tel je mee?
Maaike van Goozen
Je kunt zien dat jonge kinderen interesse krijgen in cijfers als ze de telrij tot een bepaald getal kunnen opzeggen. Als kinderen tijdens het tellen bij ieder getal een ander voorwerp aanwijzen, spreken we van synchroon tellen. Dit is de basis van tellen. De volgende stap is resultatief tellen. Ze begrijpen dat bij ...
Kennis die niet verloren mag gaan
Klossers vertellen
Ooit was er een opleiding speciaal voor kleuterjuffen, de Kleuter Leidster Opleiding School (KLOS). Meester Sander gaat bij verschillende klossers op bezoek. Multitalent Erik van Os zat ook op de KLOS. Hij schrijft gedichten, liedjes, verhalen, lessen en teksten voor Sesamstraat. Je kent hem vast van Schatje en sche...
Vakoverstijging
Jeroen Schipper
Muziek is een ontwikkelingsgebied op zich, maar is ook een prachtig middel om meerdere ontwikkelingsgebieden te combineren in één activiteit, vakoverstijging dus! Je doet dit bijvoorbeeld bij het klappen van woorden, bij het aandacht vragen met een liedje of bij bewegingsspelletjes. Waar het mij om gaat is dat je je...
Zet dat scherm uit!
De kracht van audio
Sander Gordijn
In mijn kleutertijd was er ontwikkelingsmateriaal met cassettebandjes. Pure magie vond ik dat: luisteren naar zo’n bandje en dan de opdracht uitvoeren. Thuis kon ik ook enorm genieten van bijvoorbeeld het hoorspel van Pluk van de Petteflet. Dit plezier wil ik ook bezorgen aan deze generatie kinderen. Daarom heb ik v...
Logopedie voor dummies
Karin Blankert
Elk jaar kwam de logopedist bij ons op school om de kleuters te screenen. De informatie die ze gaf was waardevol. Ze maakte ons bewust van dingen en liet puzzelstukjes op hun plek vallen. Ze gaf adviezen aan de ouders en verwees eventueel door. Bij ons op school gebeurt dit niet meer: dat is een gemis. In dit artike...
Goed uit de verf komen
Monique van Essen
Verven met kleuters. Voor de één een ware uitdaging, voor de ander een routineklus. Met een verfbord kunnen kinderen al snel zelf aan de slag, maar een groepje aan het werk zetten met een gerichte opdracht, dat vraagt iets meer organisatie.
De lessen van mijn kleuters
Sanne Ramakers
‘Mag ik u wat vragen? Bent u juf Sanne?’ Daar staat ze voor me. Al bijna volwassen, een prachtige vrouw. Ik herken haar meteen. Ze kwam binnen als een verlegen, soms wat gespannen kleuter. Vanaf het begin was ze serieus, hardwerkend, gedreven en ontzettend lief. Soms wat onzeker, want ze wilde alles goed doen. Tweeë...
Ogen eerst!
Karin Stolk- Tangenbergh
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet… maar wat ziet een kind eigenlijk? Een kind kijkt met beide ogen de wereld in. Via de ogen komt het grootste deel van alle informatie binnen, en daarmee zijn ze heel belangrijk in de ontwikkeling.
De draak van Halim
Voorleesverhaal
Lili Blom
De kinderen op het voetbalveldje zien dat Halim aan komt rennen. ‘Hé, doe je mee?’ roept iemand.
Maar Halim is buiten adem als hij bij het veldje is. Hij houdt zich vast aan een van de doelpalen.
Diego loopt naar hem toe. ‘Hoi Halim! Ben je moe?’ Hij geeft Halim een beuk op zijn schouder.
...
Recensie Eerst Hulp Bij Schrijfprobleem
Gabrielle Schaap Stolk
Gabriëlle is enthousiast over Eerste Hulp bij Schrijf-problemen. Het materiaal bestaat uit een informatief boek, een doosje met fijn-motorisch oefenmateriaal en een app.
Haar bevindingen:
- geschikt voor kinderen uit groep 2/3
- individueel in te zetten
- zeer geschikt voor kinderen met extra onderwijsbehoeften ...
Ode aan Vlaamse kinderboeken
Als dit tijdschrift in je brievenbus valt (maart 2021), wordt in België gevierd dat het voor de vijftigste keer Jeugdboekenmaand is. Een hele maand speciale aandacht voor kinderboeken, dat zouden wij ook wel willen! Dit artikel is een ode aan Vlaamse kinderboekenschrijvers en illustratoren.
...
Engels zonder methode
Marlijn van Kempen
Gevarieerde lessen Engels verzorgen zonder methode? Dat kan! In dit derde artikel over Engels in de onderbouw lees je hoe je materialen kunt gebruiken die gewoon in de klas te vinden zijn. Het zijn praktische tips die je meteen kunt inzetten.
Boer Boris en het gebroken been
Annelieke van Meel
Juf Annelieke koos voor het Kleuteruniversiteit project Boer Boris. In dit artikel lees je hoe ze dat aangepakt heeft. Ze laat zien welke activiteiten een hit waren en welke aanpassingen ze gedaan heeft. Ook heeft ze speciaal voor ons een week lang een dagboek bijgehouden.
Wat de dode mol ons kan leren
Rouw bij kleuters
Kirsten Boerema en Bety Nicolai
‘Een dode mol!’
Geroep in de tuin van een kindercentrum waar ik regelmatig kom. Er ligt inderdaad een dode mol. De kinderen verzamelen zich rondom het dode dier.
‘Slaapt hij?’
‘Was hij ziek?’
‘Mag ik eens voelen?’
‘We moeten hem begraven!’
‘Oh, wat zielig!’
Allerlei vragen en opme...
Het prentenboek is een spinnenweb
Kennis die niet verloren mag gaan - Klossers vertellen
Meester Sander
Ooit was er een opleiding speciaal voor kleuterjuffen, de Kleuter Leidster Opleiding School (KLOS). Meester Sander gaat bij verschillende klossers op bezoek. Roelina Hania is werkzaam bij Basisschool Oostelijke Eilanden in Amsterdam. Juf Roelina vertelt welke KLOS-kennis er behouden moet worden.
Roeli...
Luister!
Jeroen Schipper
In kleutergroepen speelt muziek een grote rol. Zingen bij wisselmomenten, versjes bij een thema, etc. Muziek is een goed middel om aan meerdere ontwikkelingsgebieden in samenhang aandacht te besteden. Naast de muzikale ontwikkeling zijn dat bijvoorbeeld: motoriek, taal, sociaal-emotionele ontwikkeling en creativitei...
Boeken over rouw
Merel de Vink
Rouw, het liefste kom je er niet mee in aanraking, maar met een klas vol kinderen is het onvermijdelijk dat je er vroeg of laat mee te maken krijgt. Soms gaat het om het verdriet om een overleden huisdier of een vriendje dat verhuisd is, maar je kunt ook te maken krijgen met kinderen van wie de opa of oma of zelfs d...
Door de Pabo’s het bos nog zien
Anouk van der Toorn
De vooropleiding van een student hoeft niet bepalend te zijn voor zijn stageverloop, toch lijken daar soms vooroordelen aan te kleven: iemand die een langere weg heeft genomen is misschien niet ‘slim’ genoeg, iemand met VWO is misschien wel een betweter. Maar studenten en mentoren kunnen veel van elkaar leren, ongea...
Alle ballen verzamelen!
Judith Kuipers, Joyce van der Hoorn en Maaike van Goozen
Wil je meer doen met bewegend leren in de klas? Maar weet je niet goed waar je moet beginnen? In dit artikel delen we negen lesideeën met ballen. Omdat iedere school wel de beschikking heeft over een grote variatie aan ballen kun je deze suggesties gemakkelijk toepassen in jouw klas. Varieer ook in het formaat van d...
Eerst kleien, dan schrijven
Maaike van Goozen
Heeft uw zoon of dochter interesse in het schrijven van cijfers en letters? Maakt hij zelf al boodschappenbriefjes of verlanglijstjes? In deze rubriek vertellen we meer over het leren schrijven en geven we een aantal tips om hier thuis mee aan de slag te gaan.
Pas op, hier wordt gebouwd!
Monique van Essen
Bouwen is de favoriete activiteit van veel kleuters. In de bouwhoek werk je met je handen en kun je je fantasie de vrije loop laten. Als je oplet zie je duidelijke verschillen in technieken en ontwikkeling. ‘s Ochtends worden er in de bouwhoek misschien alleen torens gebouwd, ’s middags verschijnt er ineens een bouw...
Spelen met een spelscript
Anke van Boxmeer
De themahoek is ingericht als klaslokaal waarin de kinderen schooltje kunnen spelen. Blaffend komt de hond binnengekropen, de juf aait hem over zijn kop en zijn baas hangt de riem om een stoel. Verbaasd kijk ik toe. Dit is wel een heel bijzondere school! Hier kan het werken met spelscripts een fijne toevoeging zijn....
Stress bij kleuters
Jan van der Zwan
Het Lammetje van de schaapskooi
Lili Blom
‘Tess, houd de deur eens open!’ Opa staat met een grote doos voor de achterdeur. Hij komt naar binnen, het past maar net. Hij schopt zijn klompen uit, maar houdt de doos stevig vast. ‘Wat heb je daar opa?’
Een toren voor het nieuwe jaar
Jonne Kramer
Het is oudejaarsavond. Buiten is het donker, het vuurwerk is nog niet begonnen. Binnen is het warm en knus. Iedereen ziet er prachtig uit. Er zijn vrouwen met glinsterende jurken, en mannen in nette pakken met glimmende stropdassen.